Talentvolle Paraguayaanse winnaars bij FIP Bronze in Westerbork
De eerste editie van het Kurk24 FIP Bronze Westerbork is een groot succes geworden. Vier dagen lang stond Westerbork in het teken van padel op wereldniveau.

De eerste editie van het Kurk24 FIP Bronze Westerbork is een groot succes geworden. Vier dagen lang stond Westerbork in het teken van padel op wereldniveau. Ondanks enkele uitdagende weersomstandigheden kijkt de organisatie met trots terug op een fantastische sportweek.
Als gevolg van een lichte regenbui werden de halve finales verplaatst naar een indoor baan in Assen. Met behulp van vele vrijwilligers werden de banen in Westerbork in de tussentijd geprepareerd. Daardoor konden de finales in volle zon en met ruim 500 man publiek op de eigen buitenbanen gespeeld worden.
Eerste overwinning van talentvolle Mariano Gonzalez
Tijdens de halve finales in Assen werden de als eerste geplaatste ‘Pincho’ Fernandez en teamgenoot Garcia Rodrigo verrassend uitgeschakeld door het Paraguayaanse duo Gonzalez/Abud. Met setstanden 7-6 / 7-6 werd ‘Pincho’, de nummer 47 van de wereld, verslagen door een ongeplaatst 17-jarig talent.
Tijdens de finale moest het duo Gonzalez/Abud afrekenen met de als tweede geplaatste Cremona en Cuello. Zij stuurden in de halve finale het Nederlandse duo Richters en Roper in twee sets naar huis. De eerste set werd met 6-3 gewonnen door de ervaren Italiaan en Argentijn. Lang zag het ernaar uit dat zij ook de tweede set zouden winnen.
Op het moment dat de wedstrijd langzaam kantelde in het voordeel van de Paraguayanen, kwam Cuello ongelukkig ten val. Na een korte blessurebehandeling kon de Argentijn aangeslagen de wedstrijd vervolgen. Wel ging de tweede set naar Gonzalez en Abud.
De derde en beslissende set ging lange tijd gelijk op. Uiteindelijk waren het de 17-jarige Gonzalez en de 22-jarige Abud die wisten te breken en daarmee de winst naar zich toe trokken.
Die winst zorgde voor de nodige emotie bij Gonzalez, die na de wedstrijd in tranen was. Voorafgaand aan de wedstrijd gaf hij aan gespannen te zijn, omdat hij nog niet vaak voor zo’n groot publiek gespeeld had. Hij wordt door insiders getipt als toekomstige nummer 1 van de wereld. Het FIP Bronze in Westerbork was het eerste internationale toernooi dat hij op zijn naam schreef.
Nederlandse winnares bij de dames
In de vrouwenfinale stonden Stephanie Weterings en Tia Norton (UK) tegenover Marcella Koek en Victoria Kurz. De eerste set wisten Weterings en Norton met 6-0 te winnen. In de tweede set waren de rollen omgedraaid: 2-6. In de derde set denderden Koek en Kurz over Weterings en Norton heen. Met 0-6 lieten ze niks over van Weterings en Norton.

Trots op Westerbork
Toernooidirecteuren Marc Brouwer en Mark Brouwer kijken met grote tevredenheid terug op de eerste editie van het FIP Bronze in Westerbork.
“We hebben niet alleen topsport gezien, maar vooral ook beleefd hoe Westerbork als gemeenschap dit evenement heeft gedragen. Van vrijwilligers tot sponsors en van toeschouwers tot spelers: iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Toen de banen nat waren geregend, waren we bang dat we ook met de finales moesten uitwijken naar Assen. Maar onze vrijwilligers hebben de banen tussentijds perfect geprepareerd. Zodra duidelijk werd dat de finales in Westerbork werden gespeeld, stroomde het publiek binnen op ons sportpark. De grote aantallen publiek hebben ons ook ontzettend verrast. We zijn enorm trots op wat we hier samen hebben neergezet.”
Volgend jaar weer
De organisatie liet weten dat dit smaakt naar meer. De ambitie is om ook volgend jaar weer een FIP-toernooi te organiseren.